Alle artikler
No items found.

Nye Volvo ES90 – i en klasse for seg

Publisert av
Jon-Magnus Thorbjørnsen
Publisert
5.3.2025

Nye Volvo ES90 kombinerer elegansen til en sedan, allsidigheten til en fastback og bakkeklaringen til en SUV. I dag ble bilen lansert, og Volvo åpnet for bestillinger i Norge.

Den nye elbilen ES90 fra Volvo Cars er en premium sedan designet for et allsidig bilhold – alt fra lange familieutflukter til trygg bykjøring til og fra jobben. Fra i dag, onsdag 5. mars, kan norske kunder bestille bilen.

ES90 kan bestilles i tre ulike modellvarianter; bakhjulsdrevne Single Motor og firehjulsdrevne Twin Motor og Twin Motor Performance. Single Motor har en startpris på 659.900 kroner (ink. frakt og levering), og de første kundebilene har estimert levering i første kvartal 2026.

Bilen kommer i tre ulike utstyrsnivåer; Core, Plus og Ultra, der standardutstyret i Core inkluderer LED hovedlys, adaptiv cruisekontroll, infotainmentsystem fra Google, samt flere av Volvos nye sikkerhetssystemer.


På utstyrsnivået Plus får man i tillegg blant annet Head up-display, belyst dekor innvendig og lydsystem fra Bose. Ultra gir i tillegg blant annet luftfjæring, massasjeseter, el-kromatisk panoramatak, HD pixel frontlykter og 360-kamera. Hengerfeste kommer som tilbehør.

ES90 er tilgjengelig i syv ulike farger: Vapour Grey (standard), Onyx Black, Denim Blue, Crystal White, Mulberry Red, Sand Dune og den nye Volvo-fargen Aurora Silver. Den kommer også med fire hjulalternativer, fra 20 til 22 tommer.


Ny kjernedata
ES90 er designet for å utvikle seg med tiden, drevet av neste generasjons kjernedatamaskiner, som representerer en åtte gangers forbedring i forhold til forrige generasjon. Dette er den første Volvo-bilen med 800V-teknologi, som betyr lengre rekkevidde og raskere lading enn noen tidligere elbil fra Volvo. Naturligvis kommer bilen også med Volvos ledende sikkerhetsteknologi, alt innpakket i et bildesign som gjør denne til en fremtidig designklassiker fra Volvo Cars.


ES90 er siste tilskuddet i Volvo Cars´modellportefølje. Dette er Volvos sjette rene elbil, i godt selskap med EX90, EM90, EX40, EC40 og EX30, og et nytt skritt på selskapets reise mot full elektrifisering.

– Volvo ES90 kombinerer vår mest avanserte teknologi med skandinavisk design og førsteklasses komfort. Bilen blir en av våre flaggskipmodeller, sammen med EX90, og befester vår posisjon som bransjeledende innen programvaredrevne biler, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.


Selvsikkert ytre
Ser man ES90 fra siden, er det bilens særegne og selvsikre design som skiller seg ut. Den har hevet kjørehøyde for å gi sjåføren enda bedre oversikt over veien, og en taklinje som balanserer et elegant utseende, med innvendig plass og god aerodynamikk – for økt effektivitet og elektrisk rekkevidde.

Fronten har Volvos eget Tors hammer-lyktdesign, en synlig markør på dagens nye Volvo-biler. Bakdelen er tilsvarende særegen, med nye C-formede LED-baklykter supplert med LED-lamper i bakvinduet.

Den store og brede bakluken gjør det enkelt å laste og losse familiens bagasje eller skiutstyr. Bagasjerommet gir opptil 424 liter lasterom. Slår man ned de tre baksetene – som alle kan legges ned individuelt – utvides lasterommet til 733 liter. Frunken er på 22 liter – perfekt for ladekablene.


Komfortabelt og romslig indre
Innvendig sørger bilen for førsteklasses komfort, autentiske materialer og gjennomtenkt design, i tråd med Volvos skandinaviske identitet og designprinsipper. Takket være den lange akselavstanden på 3,10 meter, har ES90 svært god benplass for passasjerer på andre rad. Bilen kommer med seks ulike interiørtemaer og en rekke forskjellige valg av interiørtrekk.

ES90 kommer også med panoramatak med UV-beskyttelse på opptil 99,9 prosent. Velger man versjonen i elektrokrom, kan man også justere glassets gjennomsiktighet – perfekt for å kunne redusere gjenskinn på solfylte sommerdager.

Bilen har et fire-soners klimasystem med avansert luftrenser, sertifisert som astma- og allergivennlig. Dette kan stoppe opptil 95 prosent av svevestøv (PM 2,5-partikler) fra å komme inn i kupeen, samt fjerne 99,9 prosent av gress-, tre- og pollenallergener.

ES90 er blant Volvos mest stillegående noensinne, med en myk og komfortabel kjøreopplevelse. Bilen tilbyr tre ulike nivåer av lydsystemer, toppet av et førsteklasses Bowers & Wilkins-lydsystem med 25 separate høykvalitetshøyttalere fordelt gjennom kupeen, inkludert i hodestøtter og taket. Systemet kommer med Dolby Atmos®, som gir en oppslukende lydopplevelse, samt den Bowers & Wilkins-eksklusive Abbey Road, som gjenskaper lyden fra Londons legendariske musikkstudio.

Ikke overraskende er ES90 utstyrt med siste generasjon infotainmentsystem fra Google, som inkluderer tjenester som Google Maps, Google Assistant og apper fra Google Play. Det 5G-kompatible, sømløse og responsive systemet er drevet av Snapdragon® Cockpit Platform fra Qualcomm Technologies, og er designet for å gi all kjøre-relevant informasjon når sjåføren trenger den, gjennom et 9-tommers førerdisplay og et head-up-display.

Senterskjermen er på 14,5 tommer og gjennom denne styres navigasjon, underholdning, klima, telefon og mye mer. En ny 3D-visning, støttet av et 360-kamera, hjelper til under trange lukeparkeringer.

Bedre og bedre med tiden
ES90 er bygget på Volvos SPA2-arkitektur og er i likhet med EX90 basert på Volvo Cars Superset-teknologistabel. Denne består av ett enkelt sett med maskinvare- og programvaremoduler som skal ligge til grunn for alle Volvos kommende elbiler. Tilnærmingen lar selskapet forbedre den generelle ytelsen og sikkerhetsteknologien i bilen gjennom hele livsløpet, og rulle ut trådløse oppdateringer raskt på tvers av alle Superset-baserte modeller.

– Superset er mulig gjennom kjernedatabehandling, og ES90 er den første Volvo-bilen som drives av en dobbel NVIDIA DRIVE AGX Orin-konfigurasjon. Det gjør den til den kraftigste bilen vi noen gang har laget med tanke på kjernedatakapasitet. Dette lar oss heve standarden for sikkerhet og generell ytelse ytterligere gjennom data, programvare og AI, sier Anders Bell, teknologidirektør i Volvo Cars.

ES90 representerer også det siste innen elektriske systemer og batteriteknologi. Volvos nye 800-volts teknologi gjør sin debut i ES90, som betyr raskere lading, bedre total ytelse og mer effektivitet. Resultatet er en bil som går lenger og lader raskere enn noen tidligere elektrisk Volvo. ES90 kan lade 300 kilometers kjøring på bare 10 minutter ved 350kW-hurtigladestasjoner, og tilbyr en rekkevidde på opptil 700 kilometer under WLTP-testsyklusen.

Bilens design bidrar også til effektiviteten, med en luftmotstandskoeffisient (Cd) på 0,25, det laveste fra en Volvo-bil noen gang. Jo lavere verdi, jo mer effektiv er bilen, som for kundene betyr mindre energiforbruk og lengre rekkevidde.

Safe Space-teknologi både ute og inne
Fordi ES90 er en Volvo, er den også designet for å beskytte alle i og rundt bilen. ES90 oppfyller naturligvis Volvo Cars egne sikkerhetsstandarder, som bygger på 55 år med sikkerhetsforskning og er strengere enn kravene fra offisielle veimyndigheter. Med sine kraftige kjernedatamaskiner, fortsetter ES90 Volvos nye epoke innen sikkerhet, først etablert med EX90.

ES90 har et robust sikkerhetsbur, toppmoderne sikringssystemer, samt optimaliserte deformasjonssoner. De aktive sikkerhetssystemene drives av en avansert rekke sensorer, inkludert en lidar, fem radarer, syv kameraer og tolv ultralydsensorer.

Sensorsettet gjør at bilen kan se lengre enn det menneskelige øyet, for å unngå kollisjoner og farer på veien. ES90 har også Volvos banebrytende førerforståelses-system som standard, som kan oppdage og gripe inn dersom sjåførens oppmerksomhet ikke er på veien.

Safe Space-teknologien støtter også når bilen står parkert. Døråpningsvarselet i ES90 passer på at du ikke åpner døren rett foran en passerende syklist eller fotgjenger Og hvis du er i ferd med å forlate bilen uten å ta med barna eller hunden, kommer bilen med et passasjersensorsystem. Systemet kan registrere bevegelser i submillimeterskala, for eksempel pustingen fra en sovende baby.

Nøkkeltall Volvo ES90:

  • Dimensjoner (L x B x H): 500 cm x 205 cm (speil innfelt) x 154 cm
  • Akselavstand: 3102 mm
  • Bakkeklaring: 181 mm
  • Seter: Fem
  • Motorytelser:
    • Single Motor: 245 kW, 333 hk, 480 Nm. Bakhjulstrekk
    • Twin Motor: 330 kW, 449 hk, 670 Nm. Firehjulstrekk.
    • Twin Motor Performance: 500 kW, 680 hk, 870 Nm. Firehjulstrekk

  • Akselerasjon 0-100 km/t
    • Single Motor: 6,9 sekunder
    • Twin Motor: 5,5 sekunder
    • Twin Motor Performance: 4,0 sekunder

  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)

  • Batteri:
    • Single Motor: 92 kWh (brutto), 88kWh (tilgjengelig)
    • Twin Motor/Twin Motor Performance: 106 kWh (brutto), 102 kWh (tilgjengelig)

  • Estimert forbruk:
    • 16,1 kWh/100km for Single Motor.
    • 17,1 kWh/100km for Twin Motor og Twin Motor Performance

  • Rekkevidde:
    • Single Motor: Inntil 650km etter WLTP
    • Twin Motor/Twin Motor Performance: Inntil 700 km etter WLTP

  • Maksimal ladeeffekt: 300 kW (Single Motor) og 350 kW (Twin Motor, Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 20 min
  • Bagasjerom: 424 liter bak andre seterad. Frunk 22 liter.
  • Levering: De første bilene (Single Motor) estimeres å ankomme Norge i første kvartal 2026. Twin Motor og Twin Motor Performance er estimert å ankomme Norge i andre eller tredje kvartal 2026.
  • Priser (inkl. frakt og levering):
    • Single Motor
      • Core: 659.900,-
      • Plus: 709.900,-
      • Ultra: 794.900,-
    • Twin Motor (kun Ultra): 854.900,-
    • Twin Motor Performance (kun Ultra): 919.900,-

No items found.