Alle artikler
No items found.

Bygger alle elbilene på samme plattform

Publisert av
Jon-Magnus Thorbjørnsen
Publisert
10.9.2024

Alle Volvos kommende elbiler skal baseres på samme kjerne av systemer, moduler, programvare og maskinvare.

Volvo Cars Superset tech stack er navnet på Volvos nye tilnærming til teknologi, annonsert under selskapets årlige kapitalmarkedsdag i Gøteborg. Denne nye tilnærmingen samler hele selskapets ingeniørvirksomhet om ett felles mål – å lage biler som blir bedre og bedre med tiden.


Som et sett med byggeklosser kan plattformen konfigureres på mange forskjellige måter. Hver av selskapets nye biler vil være et utvalg, eller en undergruppe, av byggeklosser fra Superset-stabelen, og Volvo vil kontinuerlig forbedre og utvide teknologistabelen.

Tilnærmingen sørger for at bilene blir bedre med tiden, ettersom alt ingeniørarbeidet handler om å forbedre den ene teknologistabelen. Dette betyr i praksis at arbeidet med EX90 vil komme ES90 til gode, og at arbeidet som gjøres for ES90 vil fortsette – både i utviklingen av påfølgende EX60, samt med tanke på forbedring av EX90 – som da allerede er ute hos kundene.

– Superset-teknologistabelen er en ekte gamechanger. Den lar all vår ingeniørinnsats kanaliseres i én enkelt retning, i stedet for at vi jobber med enkeltstående bilprosjekter. Ingeniørene våre vil jobbe på ett supersett, og kontinuerlig forbedre og utvide dets muligheter og funksjoner. Dette åpner for dramatisk forbedret kvalitet, økt hastighet til markedet og stadig bedre biler for kundene våre, sier Anders Bell, teknologidirektør i Volvo Cars.

Closed-loop utvikling

Superset tech stack-tilnærmingen, som gjør Volvo i stand til å levere samme merkevareopplevelse i mange forskjellige produkt-innpakninger, er i tråd med selskapets overordnede idé om bilproduksjon. Volvo Cars jobber nå med såkalt closed loop-utvikling, som betyr at all data, tilkobling, programvare og kjernedata er del av det samme lukkede systemet.

Skiftet til kjernedatamaskin er også et stort skritt. Dette påvirker alt som er knyttet til bilens elektriske system, og de potensielle fordelene er tilnærmet ubegrensede. En closed loop-utviklingsprosess gjør at selskapet kan drive utrettelig og kompromissløs forbedring alle bilens egenskaper, takket være innsikt i sanntid og avanserte muligheter for databehandling i bilene.

Neste generasjon SPA3

En av de viktigste byggesteinene for alle Volvos biler er den elektriske teknologibasen: en kombinasjon av de nyeste systemene for fremdrift, elektrisitet og elektronikk, som bilen er bygget på. For å bli ledende innen neste generasjons mobilitet, utvikler Volvo Cars en ny elektrisk teknologibase, kalt SPA3, som støttes av Volvo Cars Superset-teknologistacken. Den første bilen som bygges på SPA3 er den kommende, mellomstore el-SUVen EX60.

SPA3 bygger på mange av grunnsteinene til SPA2 og introduserer flere viktige oppgraderinger. Den vil for eksempel ha en forbedret behandlingsevne for kjernedata, som vil sikre høyere ytelse og forbedrede funksjoner gjennom teknologistabelen.

Den viktigste endringen er imidlertid at SPA3-arkitekturen er bygget for å være langt mer skalerbar enn forgjengeren. Dette betyr at det er mulig å kontinuerlig utvikle og bygge biler i alle størrelser – større enn EX90 og mindre enn EX30 – ved å bruke samme teknologibase. Modulariteten og oppgraderingsmuligheten til SPA3 vil tillate lavere investeringskostnader – med lavere varians også – knyttet til salg, som igjen bør føre til en sterkere fremtidig kontantstrøm for selskapet.

Lavere produksjonskostnader
Ved å ha en skalerbar SPA3-arkitektur, skapes økte synergier og forbedring i teknologieffektivitet med tanke på kjernedatabehandling, batterier, e-motorer, megacasting og modulær produksjon. Alle disse faktorene bidrar til å redusere bilenes produksjonskostnader.

Volvo Cars' Torslanda-anlegg og dets forberedelse for produksjon av SPA3-biler demonstrerer selskapets tilnærming til fremtidig produksjon, med alle kapasiteter som trengs for å produsere en bil i samme område. Tilnærmingen blir spesielt effektfull når selskapet er i stand til å bruke de samme nøkkelkomponentene på tvers av alle biler bygget på SPA3, noe som igjen betyr at kompleksiteten reduseres og fleksibiliteten øker.

No items found.