XC90 har vært en av Volvo Cars´ største kommersielle suksesser gjennom tidene. Nå kommer den store sju-seter SUV-en i ny og forbedret utgave.
I dag ble nye Volvo XC90 avduket, og den ladbare hybriden med en preliminær elektrisk rekkevidde på 63 kilometer* kommer med en rekke forandringer, forbedringer og oppgraderinger i både eksteriør og interiør.
Utvendig er det den nye fronten man først legger merke til. XC90 har fått en mer moderne front med ny grill og nye versjoner av Volvos etter hvert gjenkjennelige Tors hammer-lykter. Det nye designuttrykket trekker en parallell til Volvos elbil-portefølje, og tydeliggjør brorskapet mellom den ladbare hybriden XC90 og helelektriske EX90. I tillegg fås nå også XC90 i rødfargen Mulberry Red.
Innsiden som teller
De største nyhetene er likevel på bilens innside. XC90 kommer nå med Volvos nyeste Google-baserte infotainmentsystem, tilsvarende det man finner i elbilene EX30 og EX90. Dette betyr en 11,2 tommer stor, frittstående og høyoppløselig senterskjerm som styrer bilens funksjoner og apper. XC90 vil jevnlig motta trådløse oppdateringer, slik at den bare blir bedre og bedre med tiden.
– Nye XC90 er en bil som oser av selvtillit, og det med god grunn. Vårt hybrid-flaggskip har vært en bestselger i en årrekke, og er fortsatt favoritten blant mange av kundene. Enten du ser etter komfort, plass, luksusfølelse eller fleksibiliteten du får i en ladbar hybrid, leverer XC90 på alle parametere. Sammen med EX90 står vi nå med en balansert bilportefølje på veien mot full elektrifisering, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.
Det nye interiøret kommer med en redesignet førerkupé i moderne skandinavisk design. Dashbordet har fått en mer horisontal form og er delt av nye vertikale lufteventiler. Oversiden består av dekorative paneler i førsteklasses resirkulerte materialer, som gir en mer teksturert finish. Forbedret belysning bidrar i tillegg til en mer eksklusiv følelse ved nattkjøring.
Valgene av inntrekk har også fått et løft. For mange vil ventilert nappaskinn være førstevalget, og her tilbys nå en ny farge (cardamom). I tillegg fås blant annet Volvos skinnfrie Nordico-tekstil, med quiltede detaljer i ryggputen, samt det helt nye Navy Herringbone Weave, en mørk blå tekstil med tydelige sømmer inspirert av hav og strikket cardigan.
Kupeen har i tillegg fått nye løsninger for å gjøre den enda mer praktisk og brukervennlig, delvis som svar på tilbakemeldinger fra nåværende XC90-eiere. Dette betyr blant annet ekstra lagringsplass i midtkonsollen, inkludert en ekstra liten koppholder for smalere drikker, samt at den trådløse telefonladeren nå er plassert på et mer praktisk sted.
XC90 fås med et av markedets beste lydsystemer, Bowers & Wilkins High Fidelity, som mer eller mindre gjenskaper akustikken fra en scene, konsertsal eller jazzklubb.
– XC90 har vært en bauta på det norske markedet de siste 20 årene og får nå store oppgraderinger. Vi tror mange gleder seg til å både se og kjøre den nyeste versjonen av denne eksklusive SUV-en, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.
Trygghet for alle
XC90 er allerede kjent for å være en av markedets aller sikreste biler, og den nye utgaven kommer naturligvis med et bredt utvalg av Volvos avanserte sikkerhetssystemer. Ved hjelp av en radar og et kamera i front kan blant annet XC90 oppdage hvis du skjener over i motsatt kjørebane eller ut av veien, og automatisk styre bilen tilbake for å unngå ulykke. Bilens systemer kan også automatisk aktivere brems og styring for å unngå kollisjon med andre biler, fotgjengere, syklister eller dyr. XC90 kommer også med et avansert sikkerhetsbur for å beskytte alle inni bilen ved en kollisjon.
Kjøreopplevelsen i XC90 er bedre enn noen gang. Med forbedret fjæring som standard, der hver enkelt demper kan mekanisk tilpasse seg veiforholdene, har bilen en uslåelig sittekomfort. Luftfjæring kommer som tilvalg, og denne jobber sammen med et aktivt karosseri i å overvåke vei, bil og sjåfør 500 ganger i sekundet – alt for å gi en mest mulig komfortabel kjøretur.
Avhengig av om du vil komme enklere inn eller ut, ha bedre aerodynamikk ved høye hastigheter eller ekstra kjørehøyde for ulendt terreng, kan en XC90 med luftfjæring senkes 20 mm eller heves 40 mm. I tillegg har bilen ekstra isolasjon på enkelte steder, som betyr ytterligere redusert vind- eller veistøy.
Den ladbare hybriden XC90 T8 er en viktig bil for Volvo Cars med tanke på salg og fortjeneste, i tospann med selskapets nye elbiler. Volvo fokuserer på å tilby en global og balansert portefølje bestående av både ladbare hybrider, som XC90 og XC60, samt rene elbiler, som EX30 og EX90, for å være optimalt rigget for overgangen til en 100% elektrisk fremtid.
Denne balansen mener selskapet er riktig i dagens bilmarked, ettersom premium-segmentet for elbiler fortsatt er under utvikling i flere nøkkelmarkeder. Ladbare hybrider blir derfor en veldig viktig del av Volvos planer i årene fremover.
Norsk suksess
XC90 fikk en svært varm mottakelse her til lands, da den ble lansert for første gang tilbake i 2002. Den store, sikre og komfortable SUV-en med firehjulsdrift etablerte seg raskt som den ultimate familiebilen, og bidro til å gi både Volvos merkevare og salgstall et betydelig løft i Norge.
12 år senere, i 2014, ble andre generasjon XC90 lansert. Bilen fikk en reell oppgradering, bygget på en helt ny plattform og med en rekke nye designløsninger både ut- og innvendig. Responsen blant norske bilkjøpere lot heller ikke vente på seg: Siden de første utgavene av bilen kom på norske veier mot slutten av 2015, er det totalt registrert over 10.700 utgaver. Tar man med første generasjon, bikker det totale registreringstallet på XC90 i Norge 16.000 biler.
Volvo Cars i Norge tror også nye XC90 vil bli mottatt med iver blant mange nordmenn, selv om salgsambisjonene i et tilnærmet helelektrisk nybilmarked er moderate.
Nye Volvo XC90 får en veiledende startpris på kroner 1.196.500, inkludert frakt og levering. Bilen er tilgjengelig for bestilling fra og med i dag og første kundelevering er planlagt til slutten av 2024.