Alle artikler
No items found.

Volvo har landets mest fornøyde bilkunder

Publisert av
Jon-Magnus Thorbjørnsen
Publisert
8.5.2024

Volvo ble nummer én blant bilmerkene og nummer tre totalt i Norsk Kundebarometer 2024.

Til sammen 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer har blitt vurdert i årets utgave av Norsk Kundebarometer, gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. 4690 forbrukere deltok i undersøkelsen og respondentene ga totalt 15.978 bedriftsvurderinger.  

Volvo endte på en tilfredshetsscore på 83,5 og en lojalitetsscore på 82,3. Dette plasserte bilmerket øverst i sin bransje og på tredjeplass blant alle de 155 virksomhetene i undersøkelsen.

– Dette er først og fremst en anerkjennelse til den fantastiske innsatsen som gjøres ute hos våre forhandlere rundt om i landet, som står på hver eneste dag for å gi kundene en helt unik Volvo-opplevelse, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway.

Overgå forventningene

I et bilmarked preget av mange nye aktører og tøff konkurranse tror ikke Broch det lenger er nok å tilby et godt produkt til en god pris. Volvo jobber derfor kontinuerlig med konseptutvikling og treningsprogrammer knyttet til kundeopplevelse gjennom alle ledd, helt fra hovedkontoret i Gøteborg og ut til den norske importøren og forhandlernettverket.

– For oss handler kundetilfredshet om å levere det som forventes, som en sømløs digital opplevelse eller et effektivt verkstedsbesøk, samtidig som vi også har evnen til å overraske kunden med noe langt utover det forventede. Vår suksessformel er å alltid prøve å gi kundene det lille ekstra, og denne anerkjennelsen viser at vi gjør noe riktig, sier Broch.  


Personlig service
Broch tror særlig arbeidet med personlig oppfølging av hver enkelt kunde har bidratt til å gi selskapet topplasseringen i Norsk Kundebarometer.


– En kunde som føler seg sett, hørt og verdsatt har større sannsynlighet for å bli fornøyd. Våre serviceteknikere gir kundene en personlig oppfølging og service som er ganske unikt i bransjen, og dette tror jeg er en viktig grunn til at Volvo oppleves som best, sier Broch.

– Volvo kommer på tredjeplass totalt og er best i bransjen «bilforhandlere» viser årets resultater fra Norsk Kundebarometer. Med en kundetilfredshet på 83,5 poeng, betegnes kundemassen som begeistret. Dette forteller oss at Volvo leverer i henhold til kundenes behov og forventninger, sier Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer.

Fullstendige resultatlister fra Norsk Kundebarometer 2024 finnes på www.kundebarometer.com.

Fakta om Norsk Kundebarometer:

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Til sammen 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer har blitt vurdert i årets utgave av Norsk Kundebarometer, gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. 
  • 4690 forbrukere deltok i undersøkelsen og respondentene ga totalt 15.978 bedriftsvurderinger.

No items found.